Lärares bedömningsarbete : Förutsättningar, villkor, agens

av Viveca Lindberg, Inger Eriksson, Astrid Pettersson, Päivi Atjonen, Gustaf B. Skar, Wieland Wermke, Barbro Westlund, Olle Zandén
Bok
Skickas inom 1-2 arbetsdagar

Läroplansreformerna 1994 och 2011 har medfört omfattande förändringar som i flera avseenden gjort erfarna lärare till nybörjare i sitt bedömningsarbete. Lärares bedömningsarbete har debatterats och kritiserats för att inte vara likvärdigt och rättvist. Den debatten har kommit att domineras av andra aktörerän lärare och kritiken har ofta ensidigt riktats mot lärares bedömningsarbete.


Den här b...

SKU 9789127823020

Beskrivning / Lärares bedömningsarbete : Förutsättningar, villkor, agens

Läroplansreformerna 1994 och 2011 har medfört omfattande förändringar som i flera avseenden gjort erfarna lärare till nybörjare i sitt bedömningsarbete. Lärares bedömningsarbete har debatterats och kritiserats för att inte vara likvärdigt och rättvist. Den debatten har kommit att domineras av andra aktörerän lärare och kritiken har ofta ensidigt riktats mot lärares bedömningsarbete.


Den här boken avser att balansera debatten och öka förståelsen för hur lärares bedömningsarbete påverkas av faktorer som ligger utanför lärares inflytande och ansvar – nämligen de ramar, traditioner, värderingar och ideal som råder i det svenska skolsystemet.


Boken vänder sig till lärare, lärarutbildningar och beslutsfattare och belyser lärares nationella och lokala förutsättningar, villkor och agens att bedriva ett gott bedömningsarbete.

Mer information:

Isbn 9789127823020
Förlag Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsdatum 25 maj 2018
Typ Bok
Format Flexband
Upplaga 1
Språk Svenska
Antal sidor 215
Författare Viveca Lindberg, Inger Eriksson, Astrid Pettersson, Päivi Atjonen, Gustaf B. Skar, Wieland Wermke, Barbro Westlund, Olle Zandén
Formgivare Lindblad, Niklas