Laddar ...

Dos semanas en julio 7 Övningsbok Digital

av Katja Roselli
Digitalt läromedel
Läs mer
148,50 kr
I Lager
Mer information:
Lagerstatus finns i lager
Isbn 9789127451650
Typ Onlineprodukt
Förlag Natur & Kultur Digital
Språk Svenska
Längd 168 sidor
Författare Katja Roselli
Utbildningsnivå Grundskola 6-9
Publiceringsdatum 22 aug. 2017
Skriv din egen recension
Du recenserar:Dos semanas en julio 7 Övningsbok Digital
Innovativt läromedel med berättelsen i centrum

Dos semanas en julio är ett basläromedel i spanska för årskurs 6-9. Spännande berättelser som löper över hela läsåret, snabbar på elevernas språkutveckling och höjer deras motivation.

I Dos semanas en julio varvas språkinlärningen med läsupplevelser. Alla böckerna berättar om ungdomar som tar sig ut i världen och upplever spännande saker med hjälp av sitt språk. Dina elever lär sig spanska i samma takt som huvudpersonerna. Språket tränas i naturliga sammanhang med gott om övningar och digitalt extramaterial.

Textboken

* En ramberättelse på svenska engagerar och ger stöd för förståelsen
* Nyckelfraser och ordlistor placerade efter texten uppmuntrar till aktiv läsning.
* Fokus på olika spansktalande länder i varje bok
* Varierade texttyper (dialog, sms, annonser, telefonsamtal, faktatext, etc.)
* Utspelar sig i olika spansktalande länder
* Texter inlästa med olika accenter
* Stora detaljerade illustrationer inspirerar till läsning och samtal

Övningsboken

* Metodiskt arbete med läsförståelse, både före och efter läsning
* Övar strategier för att förstå och uttrycka sig
* Tydliga grammatiska genomgångar
* Gott om repetition och stöd
* Hörövningar med olika accenter
* Enfoque por tareas: sammanfattande uppgifter som stämmer av mot kunskapskraven

Digitalt Elevwebb ingår i tryckt bok

* Grammatikfilmer för extra stöd
* Inläst text på spanska och svenska
* Hörövningar
* Webbövningar på ord och grammatik
* Uppgifter för att söka och välja information

Digitalbok

Allt material från elevwebben finns integrerat i digitalböckerna.

Lärarhandledning Webb

* Allt elevmaterial
* Facit till bokens uppgifter
* Filmade genomgångar för att flippa klassrummet
* Kapitelkontroller, färdighetsprov och bedömningsmatriser
* 12 månaders enanvändarlicens för lärare

Engagemang och igenkänning

Att vilja veta hur det slutar är en starkt motiverande faktor i all läsning. Att följa ungdomar i samma ålder gör det lätt att identifiera sig med berättelsen. I Dos semanas en julio förstår man bara hur det går om man lär sig lika mycket spanska som huvudpersonen.

Åk 7

13-åriga Alma Strand åker med sin familj på semester till Málaga. Hon skriver i sin resedagbok att den här resan nog kommer att bli speciell, och hon har rätt. Alma lär snart känna de spanska ungdomarna Natalia och Carlos. I dagboken beskriver Alma hur hon köper glass, träffar Natalias kompisar och måste fråga om vägen till en restaurang. Hon berättar om familjens hotellnatt i Granada och en spännande fotbollsmatch. Och, hon skriver om känslan som Carlos puss lämnar på hennes kind ...

Åk 7 börjar på svenska och övergår i spanska allt eftersom Alma blir säkrare på språket. Grammatiska moment presenteras tydligt och byggs på efter hand. Passar både nybörjare och elever som läst spanska i åk 6.


Åk 8 utkommer under 2018

Álvaro är 14 år och måste tillbringa sommarlovet på besök hos sina släktingar i Peru. I början gillar han varken landet eller sin retsamma kusin, Isabel. Men när Isabels hund mystiskt dör tvingas kusinerna samarbeta. Jakten på misstänkta tar dem runt i Lima: från skolan, till poliskontoret och vidare till antikaffären och sjukhuset. Àlvaro lär sig att klara sig på spanska, och till slut också att tycka om Peru ...

Åk 8 utspelar sig nästan helt på spanska. Med hjälp av fraser, ordlistor och gott om repetition kan eleverna följa berättelsen. Grammatik och ordförråd från åk 7 repeteras och byggs ut ytterligare.

Fyra frågor till författaren Katja Roselli 1) Vad fick dig att vilja skriva läromedel?

Ganska snabbt när jag började arbeta som lärare insåg jag att jag behöver ett läromedel som speglar ungdomars intressen och livsstil, och som lyckas beröra eleverna. Jag hittade inte något som passade mig, och fick idén att skriva själv. Dos semanas en julio är uppbyggd som en berättelse, och kretsar kring äkta känslor och spännande upplevelser. Språket presenteras funktionellt, i verklighets nära situationer som eleverna kan identifiera sig med. Jag tror på att få upp lusten i språkinlärningen, men utan att tumma på strukturen. Här finns tydliga teman, lärandemål och dokument för återkoppling.

2) Dos semanas en julio för åk 7 utkom 2017, vad handlar den om?

Boken är en vänskaps- och kärlekshistoria, uppbyggd som en resedagbok. Huvud personenär 13-åriga Alma, som tillsammans med sin familj åker två veckor till Málaga i södra Spanien. Varje dag på resan är ett nytt kapitel, och Alma upplever en hel del tillsammans med familjen och de nya vänner hon hittar i Málaga. Eleverna lär sig spanska samtidigt som Alma, och skaffar sig samma strategier för att kommunicera som hon. Böckerna för åk 6, 8 (utkommer 2018) och 9 (utkommer 2019), har andra berättelser och fokus på andra länder. Gemensamt för alla är att de utspelar sig under två spännande veckor i juli.

3) Hur balanseras berättelsen med språkinlärningen i Dos semanas en julio?

Grundidén är att en fängslande berättelse ska löpa som en röd tråd genom läsåret. Känslor väcks, eleverna sugs in och de vill veta hur det slutar. Att arbeta med berättelser är en beprövad nyckel till motivation och läslust. För att etablera en berättelse hos elever som är nybörjare i språket, krävs en viss del svenska. Det är viktigt att berättelsen inte är förenklad eller barnslig. Vartefter Alma lär sig språket så övergår också texten mer och mer i spanska. Dos semanas en julio för åk 8 blir till 90 % på spanska, vilket är mer än i de flesta andra läromedel!

4) Vad finns det för digitala resurser och bedömningsstöd?

På elevwebben som följer med finns inlästa texter, hörövningar, webbövningar, samt en bank med ca 50 filmade genomgångar av grammatiska moment. Boken finns också i digital version, där alla verktyg från elevwebben är integrerade på boksidan. Sist i varje kapitel finns en s.k. Final de día-uppgift, där eleverna kan visa vad de lärt sig underkapitlet, och tillämpa sina färdigheter. Den kan användas för bedömning med hjälp av en matris. I Lärarhandledningen finns också kapitelkontroller, och två paket med färdighetsprov att använda inför betygssättning. Kort sagt, jag har skapat den typ av engagerande och strukturerade läromedel som jag själv vill använda!

© 2020 Karlsson E-handel AB - Orgnr: 559029-1430