Kunskap och lärande i socialt arbete : Om socialarbetare och viljan att veta

Av Tina Mattsson
  lager
Skickas inom 1-2 arbetsdagar

Tillgängligt: I lager

Ordinarie pris 287 kr

Special Price 249 kr

Beskrivning

Den här boken handlar om kunskap i socialt arbete och om socialarbetares syn på och användning av kunskap. Vad innebär det när kunskap utövas i praktiken? Vad är det för kunskaper vi använder för att förstå och agera i den praktik och de handlingar som socialt arbete utgör? Hur kan sådan kunskap utvecklas, fördjupas och omvärderas? Hur kan den konkretiseras?

Under de senaste decennierna har det förekommit starka diskussioner om vikten av att det sociala arbetets verksamheter grundas i kunskaper om vilka metoder och insatser som fungerar. Vi står inför ett socialt arbete och en socialtjänst där kraven på kunskapsförankring är tydliga och uttalade, och där tanken om att relatera det praktiska sociala arbetet i förhållande till vetenskap och forskning inte torde vara främmande för dagens socialarbetare.

Med utgångspunkt i exempel från socialtjänstens arbete med barnavårdsutredningar analyseras i denna bok hur socialarbetare utvecklar och använder kunskap i sitt dagliga arbete. Den inleds med en omfattande teoretisk diskussion om kunskap och lärande i socialt arbete. Därefter följer en empirisk del som konkret belyser hur socialarbetare utvecklar och använder kunskap i arbetet med våld i nära relationer. Boken riktar sig i första hand till socionomstuderande och yrkesverksamma i socialt arbete, men den breda diskussionen om kunskap som förs i boken är intressant också för andra näraliggande utbildningar och verksamhetsfält.

Tina Mattsson är socionom, genusvetare samt forskare i socialt arbete. Hon är verksam vid Socialhögskolan, Lunds universitet och har tidigare bland annat utgivit Våld i barnavårdsutredningar: Socialtjänstens ansvar och viljan att veta samt Intersektionalitet i socialt arbete: Teori, reflektion och praxis .


Läs mer

Mer information

ISBN9789140694959
Statusfinns i lager
FörlagGleerups Utbildning AB
Författare Tina Mattsson
BandtypHäftad
Upplaga1
Enhetpages
SpråkSvenska
MediatypBok
Width (mm)2

Detaljer

Den här boken handlar om kunskap i socialt arbete och om socialarbetares syn på och användning av kunskap. Vad innebär det när kunskap utövas i praktiken? Vad är det för kunskaper vi använder för att förstå och agera i den praktik och de handlingar som socialt arbete utgör? Hur kan sådan kunskap utvecklas, fördjupas och omvärderas? Hur kan den konkretiseras?

Under de senaste decennierna har det förekommit starka diskussioner om vikten av att det sociala arbetets verksamheter grundas i kunskaper om vilka metoder och insatser som fungerar. Vi står inför ett socialt arbete och en socialtjänst där kraven på kunskapsförankring är tydliga och uttalade, och där tanken om att relatera det praktiska sociala arbetet i förhållande till vetenskap och forskning inte torde vara främmande för dagens socialarbetare.

Med utgångspunkt i exempel från socialtjänstens arbete med barnavårdsutredningar analyseras i denna bok hur socialarbetare utvecklar och använder kunskap i sitt dagliga arbete. Den inleds med en omfattande teoretisk diskussion om kunskap och lärande i socialt arbete. Därefter följer en empirisk del som konkret belyser hur socialarbetare utvecklar och använder kunskap i arbetet med våld i nära relationer. Boken riktar sig i första hand till socionomstuderande och yrkesverksamma i socialt arbete, men den breda diskussionen om kunskap som förs i boken är intressant också för andra näraliggande utbildningar och verksamhetsfält.

Tina Mattsson är socionom, genusvetare samt forskare i socialt arbete. Hon är verksam vid Socialhögskolan, Lunds universitet och har tidigare bland annat utgivit Våld i barnavårdsutredningar: Socialtjänstens ansvar och viljan att veta samt Intersektionalitet i socialt arbete: Teori, reflektion och praxis .