Vetenskap, kunskap och praxis

Boken ger en introduktion till kunskapsteoretiska och vetenskapsfilosofiska teorier om kunskap och vetenskap, och visar hur dessa har påverkat utvecklingen av teori och praxis även inom vården och socialt arbete.


Läs mer
Skickas inom 2-4 arbetsdagar

Tillgängligt: I lager

419 kr

Mer information

ISBN 9789140650702
Tillgägnlig för order Ja
Distributör Nej
Status finns i lager
Förlag Gleerups Utbildning AB
Författare Magdalene Thomassen
Artist Nej
Bandtyp Häftad
Kompositör Nej
Omslagsillustratör Nej
Formgivare Nej
Upplaga 1
Huvudredaktör Nej
Enhet pages
Enhetsvärde 0
Förordsförfattare Nej
Redaktör Nej
Illustratör Nej
Språk swe
Mediatyp Bok
Orginaltitel Nej
Fotograf Nej
Publiceringsdatum Nej
Recensioner Nej
Uppläsare Nej
Thickness (mm) 0
Översättare Nej
Antologiredaktor Nej
Width (mm) 0

Detaljer

  • Vad är teorigrunden för det praktiska arbetet inom vårdyrken och socialt arbete?
  • Vad betyder "forskningsbaserad praxis"?
  • Vad kännetecknar forskning och vetenskap och vad är förhållandet mellan vetenskaplig kunskap och andra kunskapsformer som används i praktiken?

Boken ger en introduktion till kunskapsteoretiska och vetenskapsfilosofiska teorier om kunskap och vetenskap, och visar hur dessa har påverkat utvecklingen av teori och praxis även inom vården och socialt arbete.

Vetenskap, kunskap och praxis innehåller tre delar. Den första tar utgångspunkt i praktisk verksamhet och behandlar olika sidor av det mångfasetterade kunskapsfält som samverkar i yrkesutövningen. I del två behandlas vetenskaplig kunskap och här ges också en introduktion till teman och debatter som är centrala i vetenskapsfilosofin. I del tre går vägen från vetenskapsfilosofi tillbaka till praxis. Mot bakgrund av en presentation av historiska traditioner och riktningar i vetenskapsfilosofin visas hur dessa riktningar har präglat och tagit sig uttryck i teori- och praktikutvecklingen inom vården och socialt arbete.

Boken hjälper studerande att utveckla ett självständigt och reflekterande förhållande till vetenskaplig kunskap, till teoriutvecklingen inom det egna fältet och till grundläggande kunskaper för den praktiska yrkesutövningen. Kunskaper i vetenskapsfilosofi och kunskapsteori är viktiga redskap i ett sådant reflektionsarbete.

Magdalene Thomassen är filosof och verksam som lektor vid diakonihemmet, högskolan i Oslo. Hon är också utbildad psykolog.

Översättning: Joachim Retzlaff.
Fackgranskning: Martin Wiklund, Lunds universitet.