Läsa, skriva, tala - Barnet erövrar språket

Bli först med att recensera denna produkt

Skickas inom 2-4 arbetsdagar

Tillgängligt: I lager

338 kr
ELLER

Översikt

Läsa och skriva får barn lära sig i skolan, genom formell undervisning.
Tala lär de sig däremot själva helt utan formell undervisning, från späda år och i den vardagliga samvaron med vuxna och andra barn. Tidigare gjorde man inte denna skillnad: en metod att låta små barn lära sig läsa själva i lekfullt samspel praktiserades redan från slutet av 1700-talet i Sverige. Detta upphörde när den allmänna folkskolan infördes på 1840-talet.
Sedan dess har det skriftspråkliga landskapet förändrats. Både vuxna och barn är idag omgivna av skrift av olika slag, och det högteknologiska samhället har gett nya möjligheter till skriftlig kommunikation. Läsforskare har visat att barn själva upptäcker och använder skrivet språk långt före skolstart.
Läsa, skriva, tala är en introduktion till läsforskning med barnet i centrum, men är också en inspiration för blivande lärare att leka fram läsning och skrift, något som redan sker i flera förskolor.
Ragnhild Söderbergh är forskare och professor i barnspråk.

Detaljer

Läsa och skriva får barn lära sig i skolan, genom formell undervisning. Tala lär de sig däremot själva helt utan formell undervisning, från späda år och i den vardagliga samvaron med vuxna och andra barn. Tidigare gjorde man inte denna skillnad: en metod att låta små barn lära sig läsa själva i lekfullt samspel praktiserades redan från slutet av 1700-talet i Sverige. Detta upphörde när den allmänna folkskolan infördes på 1840-talet.

Sedan dess har det skriftspråkliga landskapet förändrats. Både vuxna och barn är idag omgivna av skrift av olika slag, och det högteknologiska samhället har gett nya möjligheter till skriftlig kommunikation. Läsforskare har visat att barn själva upptäcker och använder skrivet språk långt före skolstarten.

Läsa, skriva, tala är en introduktion till läsforskning med barnet i centrum, men är också en inspiration för blivande lärare att leka fram läsning och skrift, något som redan sker i flera förskolor.

Ragnhild Söderbergh är forskare och professor i barnspråk.

Mer information

ISBN 9789140664235
Tillgägnlig för order Ja
Distributör Nej
Status Nej
Förlag Gleerups Utbildning AB
Författare Ragnild Söderbergh
Artist Nej
Bandtyp Häftad
Kompositör Nej
Omslagsillustratör Nej
Formgivare Nej
Upplaga 1
Huvudredaktör Nej
Enhet pages
Enhetsvärde 0
Förordsförfattare Nej
Redaktör Nej
Illustratör Nej
Språk swe
Mediatyp Bok
Orginaltitel Nej
Fotograf Nej
Publiceringsdatum Nej
Recensioner Nej
Uppläsare Nej
Thickness (mm) 0
Översättare Nej
Antologiredaktor Nej
Width (mm) 0